Eurovision 2017: Jespers topp 10

Hvert år lager jeg en toppliste over årets Eurovision-låter. Etter å ha hørt gjennom alle låtene får jeg opp en mening om låten. Noen sanger setter seg raskt, andre bruker jeg litt lenger tid på å gjøre opp en mening om. Nå er da min topp 10 for årets Eurovision Song Contest klar. Men i år har jeg lagt merke til at jeg har en litt annerledes mening enn flesteparten av fansen enn jeg vanligvis har hatt. Likevel endrer ikke det noe.

10. Norma John – Blackbird (Finland)

Jeg syns Finland hadde en av årets beste nasjonale finaler. Det var flere låter som jeg elsket i studioversjon, men floppet dessverre live (Arrows, Circle of light). Men Norma John syns jeg klarte det veldig bra. En dramatisk, mørk ballade som faller tydelig i smak hos meg. Jeg elsker ballader, ofte litt triste også, akkurat som denne.

 

9. Martina Bárta – My turn (Tsjekkia)

Igjen, jeg elsker ballader! Og Tsjekkia har etter returen i 2015 knekt en Eurovision-kode. For tredje året på rad sender Tsjekkia en kvalitetsballade. Fantastisk melodi og fin stemme. Håper på at Tsjekkia kommer til finalen i år også, men får i hvert fall litt mer enn 0 poeng i telefonavstemning.

 

8. Francesco Gabbani – Occidentali’s karma (Italia)

Årets storfavoritt, noe jeg skjønner godt. En av årets største gladlåter, og framføringen i Sanremo-finalen var for meg fantastisk. Dessverre ser jeg at flere ser på låten som en «joke entry» på grunn av gorillaen, men for meg gjør det framføringen enda mer artig. Roma 2018, ja hvorfor ikke?

 

7. JOWST ft. Aleksander Walmann – Grab the moment (Norge)

Den norske låten vokste raskt på meg etter MGP-finalen, og selv om jeg rett etter den norske finalen ikke trodde på finalebillett på Norge har jeg endret helt mening om det. JOWST har en moderne låt som jeg tror vil skille seg ut og som er lett å huske hos TV-seerne. Syns de leverer en veldig bra live-framføring også. Dette går nok veien!

 

6. Koit Toome & Laura – Verona (Estland)

Jeg syns hele komposisjonen i dette bidraget er helt nydelig. For meg er denne så mye bedre enn «Spirit animal» og «In our out» som jeg så var favoritter blant flere før den estiske finalen. Samtidig som jeg elsker ballader elsker jeg også duetter, og dette er ikke noe unntak. De har kanskje gått seg bort i Verona, men overhodet ikke i årets Eurovision-konkurranse.

 

5. Alma – Requiem (Frankrike)

Frankrike er ikke et favorittland for meg i ESC, så dette var en utrolig positiv overraskelse. Elsker melodien og Alma som artist, og sammen med denne nydelige musikkvideoen glir Frankrike inn i topp 5 hos meg. Skal bare nevne at jeg foretrekker den gamle versjonen. Sangen er ikke ødelagt, jeg bare syns den forrige var litt bedre.

 

4. Blanche – City Lights (Belgia)

Siden første gang jeg hørte stemmen til Blanche visste jeg dette kom til å bli bra. Hun har en helt nydelig stemme som passer veldig godt til denne mystiske, moderne sangen. Flott jente, flott sang. Med en bra live-framføring kommer Belgia langt i år.

 

Så kommer mine 3 favoritter i år. Liker nesten alle sammen like godt.

3. Levina – Perfect life (Tyskland)

Det er et eller annet med denne låten som jeg elsker så sinnsykt mye. Liker stemmen hennes godt, men det er melodien som virkelig fanger meg. Den får meg til å tenke tilbake på noe barndomsminner, fra jeg var 10 år ca, men vet ikke helt hva som er med den. Spiller denne hver dag, et av Tysklands beste bidrag.

 

2. Jacques Houdek – My friend (Kroatia)

Første gang jeg hørte denne låten holdte jeg på å le meg i hjel. Den store overraskelsen da jeg plutselig hørte en helt annen stemme var bare helt komisk å høre på. Etter andre gjennomhøring og blitt vant til at det var to forskjellige stemmer i sangen syns jeg den var fin. Og etter tredje satt jeg helt rørt av Jacques sin stemmeprakt, og jeg ble faktisk mer imponert over hvordan han klarte å synge to forskjellige stemmer. Nydelig låt og tekst!

 

1. Omar Naber – On my way (Slovenia)

Så ja, jeg har hele ESC-fansens store sisteplass som favoritt i år. Og det er flere grunner til det. Først og fremst elsker jeg Omar Naber. 2005-låten hans har jeg elsket siden første gang jeg hørte den, så hadde store forventninger til denne. Og i år gikk Slovenia rett til topps. Teksten er litt lik Kroatia sin, med andre ord en tekst jeg elsker. Omar er for meg utrolig bra live, og dette er akkurat den type ballade som er helt perfekt for meg. Håper han gjør det mye bedre enn hva de fleste tipper. Heia Slovenia!

Legg igjen en kommentar

