ESC17: HANNES TOPP TI!

 

På lik linje med resten av fansen liker jeg også å rangere bidragene som kommer hvert år! I tillegg til å prøve å spå hvem ti tyve finalistene er (som jeg selvfølgelig vil legge ut nærmere finalene), så lager jeg også en liste fra best til verst. De 33 siste skal jeg inntil videre holde for meg selv; men ti på topp er det jo alltid morsomt å dele!

En viktig fakta som forklarer mye av lista; jeg er en sucker for ballader.

10. SVERIGE: Robin Bengtsson – I Can’t Go On
Årets svenske bidrag syns jeg er både fengende og lett å like. I tillegg syns jeg de gjør en god jobb med å holde den høye standarden på sine bidrag oppe i år også! Den har en lei vane med å bli en skikkelig earworm når jeg først har hørt den – siden refrenget er helt sinnssykt lett å plukke opp. Og for å være ærlig liker jeg dette svenske bidraget mye mer enn det som fikk femteplass i fjor. Dette er noe jeg sjelden sier (og samtidig mener, lol!) , men Sverige håper jeg gjør det bra i år!

09. DANMARK: Anja Nissen – Where I Am
Det er kanskje ikke et godt tegn at to av de fem nordiske allerede har nådd min topp ti, haha! Men for å være ærlig så er jeg utrolig svak for det meste Danmark sender. Anjas låt syns jeg er sterk! I tillegg er hun absolutt en artist jeg tror kan levere i Kiev! Noe som jeg alltid elsker i eurovision-bidrag er graden av allsang-faktor de innehar – og det syns jeg absolutt denne leverer! Jeg synger med glede høyt og med innlevelse i dusjen til dette! Så jeg håper for danskenes skyld Europa er enig med meg!

08. UKRAINA: O.Torvald – Time
Hvordan denne låta har kommet seg så høyt opp er jeg faktisk litt usikker på selv. Men den har noe jeg liker ved den jeg ikke kan sette fingeren helt på. Sceneshowet syns jeg er helt sjukt kult – og til tross for vokalistens litt halvfalske vokaler har den allsang-verdi. Særlig for oss som ELSKER å synge med når vi er bedre i engelsk enn sangeren selv! Rock er i tillegg sjelden vare i år – så jeg har trua på at flere kommer til å huske det ukrainske bidraget utover finalekvelden.

07. ESTLAND: Koit Toome & Laura – Verona
Her er det ene og alene Koit som har ordnet plasseringen. Hadde han droppa Laura rett ut av låta hadde jeg antageligvis gitt han alene en topp tre plassering; for han er en utrolig sterk artist og framfører låta på et herlig vis! I tillegg så faller man jo pladask for hele den Romeo&Julie-assosiasjonen! Og når det kommer til allsang-faktoren; så er «a-a-a-aaaaaaa-aaaa-a-aaa-a-aa»-delene i refrengene helt herlige å synge med på! Men som nevnt; legg igjen Laura hjemme, så ville jeg vurdert å sende finalen til Tallinn for en andre gang!

06. IRLAND: Brendan Murray – Dying To Try
Er det en låt som gir meg gåsehud – samt tar hjertet mitt tilbake til en tid hvor jeg var en liten forelsket tenåring; så er det denne! I tillegg til å få hjertene til alle unge jenter over hele Europa til å bruse (man kan jo håpe!), så har den et sinnssykt rolig refreng det er lett å plukke opp. Samtidig som man ALDRI  vil at låta skal ta en ende når man først har kommer ordentlig inn i den! Jeg tror likevel ikke at Irland kommer til å gjøre det så godt i år som jeg skulle ønske. Men en stemme fra meg under semifinalen blir det nok absolutt!

05. ASERBAJDSJAN: Dihaj – Skeletons
Denne låta er sånn skikkelig trash fra Østen som jeg blir så glad av å se i eurovisionen hvert år! Selv om allsang-faktoren er ganske svak (rett og slett fordi jeg ikke klarer å plukke opp hva hun i det hele tatt synger), så blir jeg så glad når jeg hører dårlig engelsk i låter! Det får meg til å føle meg skikkelig verdensvant. Utenom dette så er det en halvmystisk takt gående gjennom hele låta – noe som gjør at den i alle fall kom snikende opp i min topp fem! Så det aserbajdsjanske bidraget er absolutt godt nok til å gjøre det bra i Kiev – men noen vinner tror jeg derimot ikke at det er.

04. FINLAND: Norma John – Blackbird
(Ja, tro det eller ei. Men ikke bare har jeg to nordiske bidrag i min topp ti; men TRE! Hahaha, kall meg gjerne naiv! Men uansett!) Jeg ELSKER at Finland valgte å satse på denne i år! For la oss være ærlige; å kjøre på med en ballade året etter at en annen ballade har vunnet er utrolig farlig. Det ser man jo allerede i årets deltakerliste: det er et LASS med ballader med! Likevel syns jeg det finske bidraget klarer å skille seg ut – med å være enkel, magisk og utrolig altoppslukende. Det er en sånn låt jeg aldri syns jeg får hørt nok på – så jeg tror Finland kommer til å gjøre det sterkt i år!

Og min topp tre kommer her ——>

03. KYPROS: Hovig – Gravity
HER er allsang-faktoren virkelig på plass! I tillegg så blir jeg SÅ glad når Kypros igjen sender en låt som jeg fort blir glad i (de var nemlig andreplassen min i fjor også!). Låta har et moderne preg – som man fort blir sittende å nikke med hodet til helt uten at man helt registrerer det selv! Noe jeg derimot er livredd for – er at Hovig skal være en elendig live artist. For jeg har faktisk ALDRI sett en video der han synger låta live. Jeg velger likevel å ha trua! Og en tur til Nikosia neste år blir jeg GLEDELIG med på!

02. PORTUGAL: Salvador Sobral – Amar Pelos Doisor 
Nå skal jeg være hundre prosent ærlig med dere: jeg har bestandig rynket på nesen av de portugisiske bidragene. BESTANDIG har jeg syntes de drar nivået på konkurransen ned – og jeg jublet når de valgte å ikke delta i fjor. Derfor føler jeg meg så tatt på senga når nå møter et portugisisk bidrag som får meg til å smelte. Den har en skikkelig «gammel eurovision»-vibbe som i alle fall tar meg med tilbake til 50-tallet (ikke at jeg levde da, men you get the point!), hvor låtene hadde en helt annen klasse over seg. Jeg håper så inderlig at Salvador gjør det bra i år! For nå syns jeg for første gang portugiserne fortjener det!

01. BULGARIA: Kristian Kostov – Beautiful Mess
Dette er et bidrag som VIRKELIG har alt jeg spiser opp i en låt! Deilig østlig mellomspill som gir det hele en eksotisk og mystisk vibbe, en utrolig behagelig stemme OG dyp tekst man lett kan synge med på. Jeg syns Bulgaria i år har servert meg på sølvfat meg ALT jeg syns et godt eurovision-bidrag trenger! Så jeg vet allerede hvor mesteparten av mine stemmer vil gå i andre semifinale – og de skal alene få Kostov helt til topps og eurovision song contest rett til Sofia for første gang! Da hadde mitt eurovision-år 2017 virkelig blitt komplett. Så i 2017 er absolutt #TeamKostov all the way!

Legg igjen en kommentar

