Jespers favoritter gjennom Eurovision-historien

Til tross for å ha vært Eurovision-fan i kun 6-7 år har jeg hørt masse på gamle ESC-bidrag, lest veldig mye om Eurovision-historien og funnet veldig mange gamle Eurovision-bidrag som virkelig faller i smak hos meg. Jeg har hatt lyst til å skrive om litt diverse låter gjennom tidene som jeg liker spesielt godt. De som virkelig har falt i smak hos meg. Både gamle og nye.

Tublatanka – Nekonečná pieseň (Slovakia 1994)

Ut av alle Eurovision-bidrag gjennom litt over 60 år tror jeg nettopp denne er min store favoritt av alle sammen. Denne er verken kjent eller populær blant den generelle Eurovision-fansen, samtidig er ikke jeg noe stor fan av rock. Derfor har jeg overrasket meg selv litt ved å ha denne som favoritt. Jeg vet ikke helt hva jeg liker med den så utrolig godt. Men hver gang jeg hører framføringen og samspillet mellom slovakisk rock, live-orkesteret i Eurovision og selve komposisjonen kjenner jeg det treffer meg helt. Definitivt en stor, undervurdert favoritt!

 

Aisha – What for? (Latvia 2010)

Atter en låt som verken er kjent eller populær, samtidig som den kom sist i semifinalen, men likevel treffer meg. Selv om framføringen tydelig kunne vært langt bedre syns jeg teksten er veldig meningsfull og dyp. Aisha stiller disse store spørsmålene om hvorfor vi lever til en melodi jeg liker veldig godt. Jeg elsker sanger med enten sterke historier eller dype tekster, så dette er en klar vinner.

 

Loreen – Euphoria (Sverige 2012)

Så over til en låt jeg tror alle kjenner til. Av de 64 Eurovision-vinnerne er dette min klare favorittvinner. Loreen er slik en fantastisk artist, og låten «Euphoria» har i tillegg til «What for?» en tekst jeg elsker. Sangen er et fyrverkeri der Loreen og danseren gir alt de har fra start til slutt. Det har gått fem år siden første gang jeg hørte den og fortsatt føler jeg at jeg elsker den like mye som jeg gjorde da.

 

Markku Aro & Koivistolaiset – Tie uuteen päivään (Finland 1971)

Av de virkelig gamle Eurovision-låtene er dette bidraget fra Finland en låt som jeg har elsket siden første gang jeg hørte den. En av de mest koseligste musikkvideoene jeg har sett der klassisk vinterhygge og moro ses gjennom hele sangen. Selve låten har en melodi som sammen med Markku og Koivosto-søstrene gir meg et slikt godt humør. En enkel, humørfylt låt og musikkvideo som jeg syns fortjener mer oppmerksomhet.

 

Valentina Monetta – Crisalide (San Marino 2013)

For meg den nydeligste balladen som noen gang har deltatt i Eurovision-historien. Italiensk er et fantastisk språk som passer perfekt til balladen. Musikken gir meg gåsehud hver gang jeg hører den, samtidig som jeg liker hvordan sangen starter rolig, men til slutt smeller det og blir til en kraftig, god ballade. Dessverre føler jeg ikke Valentina helt klarte å levere det nydelige på scenen (live-framføringen var ikke dårlig, men ikke like vidunderlig som studio-versjonen), samtidig som jeg tror hun ble glemt ved at det kanskje tok for langt tid før det smalt og hun hadde et tidlig startnummer.

 

Så til slutt noen andre perler som er verdt å nevne.

Annie Cotton – Moi, tout simplement (Sveits 1993)

Fantastisk artist, god framføring, nydelig sang. Enkelt, greit, men samtidig så fantastisk.

 

Jamala – 1944 (Ukraina 2016)

Jeg liker ikke at en så politisk tekst var med i Eurovision, men jeg elsker sangen. Jamala er en utrolig god artist, og framføringen gir meg skikkelig gåsehud!!!

 

Mørland & Debrah Scarlett – A monster like me (Norge 2015)

Av de norske bidragene, er dette min store favoritt. Jeg elsker både Kjetil og Debrah som artister og atter en nydelig sang.

 

Legg igjen en kommentar

