Jespers største gleder og skuffelser

I kveld er det endelig klart for den store finalen i Eurovision Song Contest. 20 land har gått videre fra semifinalene og skal i kveld møte 6 direktekvalifiserte. Norge er med i finalen, og vi ønsker JOWST og Alexander lykke til med låten «Grab the moment» i kveld.

I år er det 7 år siden jeg ble en del av Eurovision-sirkuset. 7 år med oppturer, nedturer. Bra og dårlig musikk. Minneverdige øyeblikk. Noen ganger hvor jeg faktisk har følt meg stolt over å ha blitt Eurovision-fan. Og det hele startet en vanlig lørdagskveld i mai 2010. Jeg har hatt lyst til å skrive ned noen av mine største oppturer og nedturer gjennom disse årene.

Jeg kan vel begynne med en av de største sjokkene. Året er 2011, og for første gang har jeg fulgt med på Eurovision i tiden før finalen og skal i tillegg se semifinalene. Det var stor spenning rundt om Stella Mwangi og låten «Haba Haba» skulle ta seg til finalen. I 2011 var jeg vel såpass Eurovision-patriot at Norge var de eneste jeg heiet på, selv om jeg syntes Finland hadde den beste låten. Det verste som kunne skje var å ikke gå videre fra semifinalene. Og det virket veldig usannsynlig, vi var jo store favoritter. Men min aller første semifinale endte skuffende da Stella ikke gikk til finalen. Jeg var forferdelig skuffet og veldig overrasket. Skuffelsen var så stor at jeg ikke hadde lyst til å gå på skolen dagen etter. Så vidt jeg husker må dette være den største nedturen jeg har opplevd.

 

I 2013 heiet jeg på San Marino. Og det veldig mye. «Crisalide» av Valentina Monetta ble faktisk min største favorittlåt gjennom Eurovision-historien. Men San Marino gikk ikke videre. Likevel ble det bekreftet like etter finalen at Valentina ville komme tilbake i 2014. Og selv om jeg ikke syntes «Maybe» var en like bra låt som «Crisalide», likte jeg den godt og heiet på Valentina igjen. Men jeg tenkte at når hun ikke gikk videre i fjor at det ville bli umulig for San Marino gå videre i år. Plutselig under opplesningen av finalister ble San Marino annonsert. Den gleden jeg opplevde da kan ikke beskrives. Det var fantastisk å se at Valentina lyktes, og at San Marino som har vært vant til å ligge på bunnen i omtrent alle internasjonale konkurranser klarte å ta seg til en finale. Selv om hun ikke kom særlig høyt i finalen tror jeg dette må være mitt store favorittøyeblikk.

 

Etter den gedigne skuffelsen over Stella i 2011 tenkte jeg i 2012 at Tooji kunne ryke ut av semifinalen. Noe jeg forberedte meg godt på. Personlig elsket jeg «Stay» og ville så veldig gjerne at Norge skulle gå til finalen. Det gjorde vi. Idet Norge ble ropt opp tror jeg at jeg hadde mitt første store emosjonelle øyeblikk. For en glede! Men gleden ble kortvarig. Jeg la opp til at finalen skulle bli perfekt. Nå var vi i finalen så hva kunne gå galt nå? Hele finaledagen var en stor festdag, og kvelden var også fantastisk. Helt fram til avstemningen begynte. Etter halvparten av avstemningen lå Tooji fortsatt på 0. Det var helt forferdelig å følge med på. Det verste var da Finland skulle gi stemmene sine, og Mr. Lordi sa at 10 poeng ville gå til deres naboer. Og da han i tillegg sa at det var «The hottest guy»‘ var jeg sikker på at vi endelig ville få poeng. Men så gikk den tieren til Estland. Da avstemningen var over visste jeg ikke helt hva jeg skulle si. Jeg skjønte bare at jeg hadde jublet for tidlig.

 

En av de største gledene med å være Eurovision-fan er å møte mange andre Eurovision-fans på nettet. Selv om jeg har fått flere negative opplevelser har det vært en glede å bli kjent med så mange ESC-fans også. Det begynte smått med kommentarer på Youtube-videoer i 2012. Senere meldte jeg meg inn i NRK sitt debattforum om MGP før jeg senere ble en del av en flere Eurovision-grupper på Facebook.

5982-200

 

Vil finalekvelden by på noen nye store gleder eller skuffelser? Vi får se i kveld!

Legg igjen en kommentar

